Byggenheten justerar telefontiderna

Byggenheten har under våren ökat sina telefontider för bygglovshandläggarna för att bli mer tillgängliga för Tranemo och Ulricehamns invånare. Efter några månader med telefontider varje vardag, justerar byggenheten detta till att ha telefontider tre dagar i veckan, måndag, onsdag och fredag.

Byggställning vid ett hus i Ulricehamn. Foto: Charbel Sader

– Det är ju självklart bra att vi blivit mer tillgängliga för frågor, både via utökade telefontider hos alla handläggare och via drop-in-dag varannan torsdag. Men med väldigt många bygglov på vårt bord måste fokus vara att handlägga dessa inom den utlovade handläggningstiden på 10 veckor, säger Patrik Mårtensson, chef för byggenheten.

Byggenheten har under en längre tid varit underbemannade vad gäller handläggare och Patrik har arbetat hårt med rekrytering av ny personal för att fylla de tomma stolarna.

– Två nya handläggare har precis börjat hos oss och efter sommaren börjar ytterligare en. Jag är nöjd över att vi har fått till dessa rekryteringar, men tills dess att alla kommit in i sina nya roller, minskar vi telefontiderna för att hinna med det löpande arbetet. Vi kommer fortsätta med rekryteringsarbetet för att anställa ytterligare handläggare.

Patrik hänvisar till kommunens webbsida där den som går i byggprojektstankar kan få svar på en hel del generella frågor gällande bygglov. Där finns bland annat information om de handlingar (ritningar och kartor) som krävs beroende på vad som ska byggas.

– Vi har också påbörjat ett förbättringsarbete av informationen på webben som rör bygglov och vi kommer göra löpande uppdateringar nu under vår och sommar. Det görs för att på sikt ge bättre service även den vägen,  säger Patrik Mårtensson.

Från och med måndagen den 24 april har byggenheten telefontid från 09:30- 11:30 måndag, onsdag och fredag.

Telefon: 0321 – 59 50 00 (växeln)
Det går också bra att maila miljobygg@ulricehamn.se


Publicerat av Ulrika Emtervall den 24 april 2017, senast ändrad den 24 april 2017