Gå till innehåll

Hjälp oss utveckla demokratiska mötesplatser

En grupp förtroendevalda i Ulricehamn har fått i uppdrag att utveckla mötesplatser som främjar demokratin. Under onsdagsförmiddagen stod de utanför stadshuset för att fråga kommuninvånare om råd.

Det är vad som kallas en tillfällig beredning som har i uppdrag att genom dialog med olika grupper av medborgare få fram förslag på hur vi skapar mötesplatser för att stärka det demokratiska samtalet. Uppdraget startade i februari och är nu halvvägs. Den 24 oktober ska det överlämnas till fullmäktige.

– Framtidens demokrati behöver utvecklas. Vi behöver hitta nya mötesplatser där folkvalda möter Ulricehamns invånare för dialog om aktuella frågor inför viktiga beslut. Kommunikation och dialog har aldrig varit viktigare, säger beredningens ordförande Malin Fridmar.

Resultatet av beredningens arbete ska sedan ligga som underlag för en kommande demokratiberednings uppdrag.

Förutom att samtala med kommuninvånare på olika platser samlar beredningen in synpunkter digitalt. Vill du hjälpa beredningen i dess arbete? Gå in och svara på några frågor:

Svara på frågor om engagemang Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.