Tillsyn ger vägledning för Stenbocksskolans fortsatta utveckling

Skolinspektionen har under våren genomfört en tillsyn vid Stenbocksskolan. Detta för att undersöka om skolan följer gällande bestämmelser om trygghet och arbete mot kränkande behandling. Nu har beslutet efter tillsynen kommit.
Styrkor i skolans arbete
Skolinspektionens utredning visar att elever generellt känner sig trygga på skolan och att det finns vuxna som de kan vända sig till om de känner sig otrygga. Utredningen visar även att det pågår ett förebyggande arbete för att skapa trygghet bland annat i form av planen mot kränkande behandling och ett årshjul med olika aktiviteter.
Skolinspektionen bedömer även att planen mot kränkande behandling innehåller en översikt över de åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkande behandling och att eleverna deltar i utformningen av planen genom elevrådet och genom att fylla i en enkät. Av samtliga intervjuer framgår vidare att det förekommer kränkningar på skolan, främst verbala men även fysiska, och att skolans personal agerar när en elev anser sig vara kränkt.
Utvecklingsområde
Av utredningen framkommer dock att inte alla händelser som skulle kunna utgöra kränkande behandling anmäls till rektor. Skolinspektionen beslutar därför att rektor vid Stenbocksskolan, senast den 19 november i år, ska klargöra all skolpersonals skyldighet att anmäla en kränkande behandling till rektor, så snart de fått kännedom om att en elev upplevt sig utsatt. Rektor ska också se till att personal som får kännedom om att en elev blivit utsatt gör en anmälan till rektor.
Beslut om tillsyn vid Stenbocksskolan togs av Skolinspektionen efter att Ulricehamns kommun valt att göra en egen anmälan med anledning av den tragiska händelsen i höstas när en av skolans elever tog sitt liv.