Ulricehamn leder vägen mot jämlikhet och delaktighet

Ulricehamns kommun är en av de totalt tio kommuner som Myndigheten för delaktighet har utsett till modellkommun för funktionshinderspolitiken 2025.
Som modellkommun kommer vi att arbeta särskilt med att genomföra de nationella målen för funktionshinderspolitiken: att skapa förutsättningar för jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Som modellkommun får Ulricehamns kommun 300 000 kronor i bidrag för 2025, att använda i arbetet.
Ulricehamn har valts ut eftersom kommunen bedömts ha goda förutsättningar att nå resultat. Arbetet kommer att starta upp under hösten 2025 och pågå ända till 2028.
– Att bli modellkommun är en möjlighet att både utveckla vårt eget arbete och bidra med kunskap till andra kommuner, säger Petra Grönhaug som är strateg inom mänskliga rättigheter på Ulricehamns kommun.
Möjligheten att bli modellkommun kom lägligt, säger Magnus Andersson Neuman som är särskild utredare på kommunen.
– Vi har redan ett pågående arbete kring funktionshinderpolitiken. I december antog kommunfullmäktige ett program för ökad delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Just nu pågår ett arbete på förvaltningen med att ta fram en handlingsplan som ska beskriva hur programmet ska genomföras i praktiken.
Några exempel på vad kommunen ska jobba med framöver är hur personer med funktionsnedsättning
- kan få tillgång till en aktiv fritid
- får bättre möjligheter till arbete
- blir mindre utsatta för våld.
Ett genomgående inslag kommer att vara utbildning till både politiker och anställda.