Gå till innehåll

Företagsklimatet i Ulricehamn behöver stärkas

Den senaste mätningen från Svenskt Näringsliv visar att företagsklimatet i Ulricehamn fortfarande har tydliga utmaningar. Det sammanfattande omdömet har sjunkit från fjolårets 3,6 till årets 3,3. I rapporten pekar företagarna särskilt på områden som tillståndsprocesser, handläggningstider och dialog med kommunen som utmanande. Resultatet placerar Ulricehamn under rikssnittet på 3,5.

Samtidigt understryker Anna Mattsson, ny tillväxtchef på tillväxtenheten, att resultaten är en viktig indikator för att förstå företagens behov:
– Vi tar resultaten på stort allvar. De pekar ut områden där vi har större ambitioner – framför allt kring handläggningstider samt service och dialog med företagen. Samtidigt ser vi att vi redan har påbörjat ett förändringsarbete och vi kommer fortsätta utveckla och förfina vårt arbetssätt så att företagen på sikt känner och upplever att deras frågor är mer prioriterade.

Från politiskt håll lyfts samma budskap om att både se utmaningarna och arbeta framåt. Kommunstyrelsens ordförande, Wiktor Öberg, betonar vikten av att vara tydlig och lösningsorienterad:
– Vi är medvetna om att företagsklimatet i Ulricehamn inte är där vi vill att det ska vara efter ett speciellt år. Samtidigt arbetar vi målmedvetet för att förbättra situationen. Vi vill att företagarna ska känna förtroende för politiken och uppleva att deras synpunkter leder till faktiska förändringar.

Även i förvaltningen ses resultaten som en möjlighet att bygga vidare på det arbete som redan pågår. Kommunchef Gustaf Olsson menar att hela organisationen behöver vara delaktig:
– Vi vet att det finns mycket kvar att utveckla, men vi ser resultaten som ett värdefullt underlag för fortsatt dialog med näringslivet. Allt vi gör är en del av ett långsiktigt arbete för att nå hållbara resultat. Genom att lyssna på företagen och systematiskt förbättra våra arbetssätt vill vi tillsammans skapa ett starkare och mer attraktivt företagsklimat i Ulricehamn.

Ett exempel på detta är sektor miljö och samhällsbyggnad, som sedan en tid arbetar aktivt och strategiskt med att stärka dialogen och arbeta tätare med näringslivet genom företagsbesök.

På Fredagsklubben den 3 oktober kommer Henrik Edin, näringspolitisk rådgivare på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om företagsklimatet i kommunen.