Gå till innehåll

Anpassade grundskolan

Barn och ungdomar som har en intellektuell funktionsnedsättning har rätt att gå i anpassade grundskolan. Anpassade grundskolan i Ulricehamns kommun är en del av ordinarie skolverksamhet.

Att gå i anpassade grundskolan kan se olika ut, men klassen är mindre och har tillgång till flera vuxna jämfört med en klass i grundskolan. Vissa elever kan gå i samma klass som grundskolans elever. Elever i anpassade grundskolan har rätt till fritidsverksamhet. Plats på fritids söker du via den skolan där barnen går.

Anpassade grundskolan i Ulricehamns kommun finns på Marbäcks skola, Ulrikaskolan, Stenbocksskolan och Tingsholmsgymnasiet.

Anpassade grundskolan är precis som grundskolan en obligatorisk skolform upp till årskurs nio. Antalet utbildningstimmar är detsamma som i grundskolan.

Eleverna läser samma ämnen som grundskolan men utifrån andra kursplaner med andra kunskapskrav. I anpassade grundskolan läser man inte moderna språk. Utbildningen kan också omfatta ett eller flera ämnen enligt grundskolans kursplaner, om eleven bedöms ha förutsättningar att klara kunskapskraven i det aktuella ämnet.

De elever som inte kan klara kunskapskraven inom kursplanen för ämnen har möjlighet att följa kursplanen för ämnesområden.

När ett barn har svårigheter att klara kunskapskraven i skolan är det skolans ansvar att utreda varför. Skolan ska anpassa undervisningen efter elevens behov.

Att gå i anpassade grundskolan kan vara ett alternativ när andra insatser har prövats – till exempel att skolan gjort särskilda anpassningar i undervisningen. För att ta reda på om en elev har rätt till anpassade grundskolan gör kommunen en utredning. Vårdnadshavare har rätt att tacka nej till ett erbjudande om att eleven ska utredas för ett mottagande i anpassade grundskolan. Då får barnet fortsätta i den skola hon eller han tillhör. Om vårdnadshavare tackar ja gör kommunen en utredning.

Utredning i fyra delar

Bedömningarna utförs av professionella inom varje område.

Pedagogisk

Den pedagogiska utredningen svarar på frågan om barnet har förutsättningar att få kunskaper motsvarande kunskapskraven i grundskolan.

Psykologisk

Den psykologiska utredningen beskriver barnets intellektuella förmågor och avgör om barnet har någon intellektuell funktionsnedsättning.

Medicinsk

Den medicinska utredningen ger en bild av barnets hälsa.

Social

Den sociala utredningen ska komplettera de andra delarna. Den visar om det finns förhållanden utanför skolan som påverkar barnets möjlighet att klara av skolarbetet.

Beslut och ändringar

Det är kommunens verksamhetschef för barn- och elevhälsa som på delegation fattar beslut om eleven har rätt till anpassade grundskolan eller inte. När ett beslut om elevens rätt till anpassade grundskolan har fattats har eleven rätt att börja omgående.

Om barnet inte erbjuds anpassade grundskolan, trots att vårdnadshavare önskat det, kan beslutet överklagas till Skolväsendets överklagandenämnd.

När som helst under barnets skolgång kan vårdnadshavarna själva bestämma om barnet ska gå över till grundskolan. Även personal i anpassade grundskolan kan uppmärksamma om anpassade grundskolan är fortsatt rätt skolform.

Hur elevens framtid påverkas om hen går i anpassad skola

Anpassade grundskolan kan ge eleverna stora möjligheter att utvecklas, men att gå i anpassade grundskolan innebär begränsningar när det gäller framtida utbildnings- och karriärmöjligheter. Därför behövs en noggrann utredning och bedömning innan ett barn börjar på anpassade grundskolan. Det är viktigt att bara de barn som är i behov av denna skolform får en plats.

Med betyg från anpassade grundskolan har eleven möjlighet att söka till ett program inom anpassade gymnasieskolan. För elever som läser ämnesområden finns särskilda program inom anpassade gymnasieskolan.

Alla elever får ett intyg när de avslutar utbildningen. Om eleven eller elevens vårdnadshavare vill så kan eleven också få ett studieomdöme som beskriver elevens möjlighet att studera.

Eleven eller elevens vårdnadshavare kan också begära att eleven får betyg. Eleven kan få betyg i de ämnen som ges i anpassade grundskolan i slutet av varje termin från och med årskurs sex till och med höstterminen i årskurs nio. Slutbetyg sätts vårterminen år nio. I anpassade grundskolan kan inte betyg F sättas, däremot kan en elev bli utan betyg i ett ämne när elevens kunskaper inte motsvarar lägst nivå E.

Elever som läst något ämne enligt grundskolans kursplan har rätt att få grundskolebetyg i det ämnet. Det betyder att eleven kan få två betygsdokument, ett med enstaka ämnen i grundskolan och ett med övriga ämnen i anpassade grundskolan.

Inom anpassade grundskolan finns möjlighet att läsa ämnesområden istället för ämnen. Denna kursplan riktar sig till barn och ungdomar som bedöms inte ha förutsättningar att klara kunskapskraven inom ämnen i anpassade grundskolan.

Ämnesområdena är

  • estetisk verksamhet
  • kommunikation
  • motorik
  • vardagsaktivitet
  • verklighetsuppfattning.

Inom ämnesområden är undervisningen mer praktiskt inriktad än i kursplanen för ämnen.

I kursplanen finns kunskapskraven beskrivna i två nivåer inom varje ämnesområde; grundläggande samt fördjupade kunskaper. Eleverna bedöms efter individuella förmågor och kan inte bli icke godkända. Det sätts inte betyg i ämnesområden.