Tvärreds förskola

Tvärred är ett litet samhälle som ligger 15 km söder om Ulricehamn, 30 minuter från Borås och 60 minuter från Göteborg. Invånarantalet är ca.1000. Här finns en förskola, en förskoleklass, ett fritidshem och en skola, årskurs 1-6.

Tvärreds förskolaTvärreds förskola

När du kliver in på förskolans gård ser du ett lummigt och fantasifullt landskap. Förutom den vackra förskolebyggnaden i trä upptäcker du flera olika sorters träd och buskar: Gran, rönn, björk, päron- och äppelträd samt hallon- och vinbärsbuskar.

Terrängen är kuperad. Här finns cykelvägar som mjukt slingrar sig fram mellan träddungar och stora stenbumlingar att klättra på. Du lägger också märke till den lilla röda stugan med de vita knutarna och den intilliggande stenlabyrinten. Du hör fåglars sorglösa sång och ljudet från en porlande bäck och funderar på allt roligt man kan göra på den här gården.

Tvärreds förskolas kvaliteter

  • En naturgård som främjar hälsa, leklust, fantasi & kreativitet.
  • En granskog alldeles inpå knutarna, vilket innebär mycket bra förutsättningar till spännande naturstudier och lek i naturen.
  • Närheten till skogen gör att naturen blir tillgänglig även för de yngsta.
  • En gymnastiksal i anslutning till förskolan – som på så vis även möjliggör rörelselek för de yngsta.
  • En fotbollsplan och en bra skolgård alldeles intill förskolan.
  • En arkitektoniskt spännande förskolebyggnad som bland annat har en gemensam stor hall och en gemensam målar- och snickarateljé.
  • Hög utbildningsnivå hos personalen

Avdelningar

Vi har fyra avdelningar på Tvärreds förskola:

  • Nyckelpigan
  • Trollsländan
  • Humlan
  • Fjärilen

Trivsel och trygghet

Vi menar att trygghet och trivsel är ”A och O” vilket är en viktig grundförutsättning för att barnen ska utvecklas till trygga och harmonisk individer för att på sikt också vilja värna om ett samhälle som vilar på grundläggande demokratiska värderingar.

Därför pågår här ett ständigt och målinriktat arbete för att barn, vårdnadstagare och personal ska trivas och må så bra som möjlig. Det gäller såväl den fysiska lärandemiljön som den psykosociala. Både inom- och utomhus.

Utveckling och lärande

Vi har en innehållsrik pedagogisk verksamhet där ingen dag är den andra lik. Innehållet varieras allt utifrån barnens behov, intressen, årstider och temaområden samt läroplanens mål och riktlinjer.

Det som däremot alltid gäller är att barn lär med hela sin kropp och alla sina sinnen, det vi inom förskolan kallar ”tematiskt arbetssätt”. Stadigt på schemat står emellertid skogsutflykter och rörelse i gymnastiksalen samt utomhusvistelse på vår fantasifulla gård – både för- och eftermiddag.

Barnens erfarenheter och förutsättningar

Vi ser främst till barnens behov och inte ålder. Alla har som bekant olika upplevelser och förutsättningar med sig i bagaget och utvecklas i olika takt. Vad berättar du som är vårdnadstagare? Den viktiga inskolningen och de återkommande utvecklingssamtalen ger oss ett unikt tillfälle till att få veta mer om just ditt barn så att förskolan blir en rolig, trygg och lärorik vistelse för ditt barn.

Delaktighet och inflytande

För att vara delaktig behöver barnen närvarande pedagoger som ställer många nyfikna frågor och som också ger sig tid att lyssna på svaren. Vilka intressen har barnen? Vad vill barnen själva lära sig? Ofta handlar det om att tolka det barnen visar, ibland röstar vi och inte så sällan erbjuder vi alternativ – allt utifrån ålder och mognad.

Vi menar att trygghet och trivsel är ”A och O” vilket är en viktig grundförutsättning för att barnen ska utvecklas till trygga och harmonisk individer för att på sikt också vilja värna om ett samhälle som vilar på grundläggande demokratiska värderingar.

Därför pågår här ett ständigt och målinriktat arbete för att barn, vårdnadstagare och personal ska trivas och må så bra som möjlig. Det gäller såväl den fysiska lärandemiljön som den psykosociala. Både inom- och utomhus.


Publicerat av Gabriela Velasquez den 3 mars 2015, senast ändrad den 12 april 2019