Sök bygglov

Att ansöka om bygglov, rivningslov eller göra en anmälan är smidigt via e-tjänsten www.mittbygge.se. Du får också 500 kr rabatt på din bygglovsavgift om du ansöker digitalt.

mittbygge.se

Genom att ansöka digitalt via mittbygge.se kan du snabbt:

  • se vilka handlingar du skickat in
  • se var i ansökningsprocessen din ansökan/anmälan ligger
  • se vilka beslut som tagits
  • uppdatera dina uppgifter och de handlingar som du skickat in.

För att ansökan ska vara komplett ska bygglovshandläggaren kunna avgöra:
var du tänkt att utföra åtgärden (situationsplan), hur det kommer att se ut (fasadritning), hur planlösningen utformas (planritning), hur arbetet ska kontrolleras (kontrollplan)

Såhär ansöker du

  1. Ha alla handlingar + e-legitimation redo
    1. Handlingarna ska vara i pdf-format
    2. Handlingarna ska vara sparade var för sig (En handling = en pdf-fil)
    3. Ritningar som inte är digitala måste skannas in. OBS: Fotografera inte dina handlingar, eftersom perspektiven förvrängs.
  2. Gå in på www.mittbygge.se
  3. Välj kommun för din fastighet.
  4. Välj vilken typ av ansökan/anmälan du ska göra. Om du är tveksam till vilken åtgärd du bör välja så finns info när du klickar in på varje. Du kan också kontakta kommunens byggenhet.
  5. Om du inte har alla handlingar eller måste gå ifrån tjänsten, kan du spara din ansökan och fortsätta vid ett annat tillfälle. Den sparas då i upp till sju dagar. Om du är inloggad mer än en timme utan att du gör något, kan du inte längre spara och de uppgifter som du har fyllt i försvinner. Detta för att dina handlingar inte ska komma i orätta händer. Tänk därför på att spara uppgifterna noga och logga ut innan du lämnar tjänsten.
  6. När ansökan är inskickad kommer dina handlingar direkt till byggenheten för handläggning.
  7. Du kan enkelt följa ditt ärendewww.mittbygge.se. Så fort det händer något i ditt ärende, får du en notis i ett mejl eller i din telefon – beroende på vad du har valt.

Rätt handlingar

Ta reda på vad du behöver före du sätter i gång med din ansökan. 

Vad ska du bygga? hittar du specifik information om vad som krävs för respektive projekt. Har du frågor så kontakta någon av våra bygghandläggare så lotsar de dig rätt.

På sidan för blanketter och handlingar  hittar du information om detaljer kring vad som krävs för respektive ritning.

Hjälp med ansökan?

Hjälp via telefon

telefon: 0321-59 50 00 (vardagar kl. 7.30-16)
Säg att ditt ärenden gäller Mittbygge och att du vill bli kopplad till en bygglovsadministratör.

Hjälp med att scanna in dina ritningar?
Lämna in dem till byggenheten så scannas de och mejlas till dig så att du sedan själv kan bifoga dem med din ansökan via Mittbygge.

Hjälp via personligt möte

Boka tid via bygg@ulricehamn.se för att få hjälp med ansökan direkt i mittbygge.se. Tänk på att ta med dig en E-legitimation och de handlingar som ska vara med i ansökan. Byggenheten har dator och scanner.

 

  1. Ha alla handlingar + e-legitimation redo
    1. Handlingarna ska vara i pdf-format
    2. Handlingarna ska vara sparade var för sig (En handling = en pdf-fil)
    3. Ritningar som inte är digitala måste skannas in. OBS: Fotografera inte dina handlingar, eftersom perspektiven förvrängs.
  2. Gå in på www.mittbygge.se
  3. Välj kommun för din fastighet.
  4. Välj vilken typ av ansökan/anmälan du ska göra. Om du är tveksam till vilken åtgärd du bör välja så finns info när du klickar in på varje. Du kan också kontakta kommunens byggenhet.
  5. Om du inte har alla handlingar eller måste gå ifrån tjänsten, kan du spara din ansökan och fortsätta vid ett annat tillfälle. Den sparas då i upp till sju dagar. Om du är inloggad mer än en timme utan att du gör något, kan du inte längre spara och de uppgifter som du har fyllt i försvinner. Detta för att dina handlingar inte ska komma i orätta händer. Tänk därför på att spara uppgifterna noga och logga ut innan du lämnar tjänsten.
  6. När ansökan är inskickad kommer dina handlingar direkt till byggenheten för handläggning.
  7. Du kan enkelt följa ditt ärendewww.mittbygge.se. Så fort det händer något i ditt ärende, får du en notis i ett mejl eller i din telefon – beroende på vad du har valt.

Publicerat av Ulrika Emtervall den 23 maj 2017, senast ändrad den 3 november 2020 av Emma Claesson

Adress

E-post: bygg@ulricehamn.se

Telefontid:
Mån, ons, fre kl. 9.30-11.30
och ons kl. 13-16

Öppet hus:
Inställt tillsvidare

Hjälpte informationen på denna sida dig?