Vägledning för lov eller anmälan

Planerar du att bygga nytt, bygga till eller bygga om? Då kan du behöva söka bygglov eller göra en anmälan.

För att hjälpa dig på vägen har vi bra information här på vår hemsida. Här hittar du också blanketter, e-tjänster och exempelritningar. Självklart finns vi här för dig om du inte hittar svar på dina frågor.

Personlig rådgivning

Om du behöver vägledning eller har någon fråga inför din ansökan eller anmälan är du välkommen att kontakta våra bygglovshandläggare och inspektörer. Rådgivningen kan gälla frågor om bestämmelser i detaljplaner, lov- och anmälningsplikt, vilka handlingar som behövs vid en ansökan eller anmälan, hur bygglovsprocessen går till med mera.

Informationen som du får under ett rådgivningstillfälle baseras på de uppgifter som är kända vid tillfället. Under rådgivningen kan vi inte göra några bedömningar och en ansökan kan bedömas annorlunda om ny information tillkommer.

Det finns flera olika sätt att komma i kontakt med oss. Välj det sätt som passar dig bäst.

Boka rådgivning

E-tjänst Boka möte med bygg

Här kan du boka tid för ett möte med byggenheten gällande bygglov, anmälan och förhandsbesked. Du kan välja att boka:

  • Digitalt möte via Teams
  • Fysiskt möte i stadshuset
  • Telefonmöte

För att boka tid behöver du logga in med ditt BankID. När du loggar in hämtar vi även namn, personnummer och adress från folkbokföringen.

Boka möte med bygg

E-tjänst Ställ en fråga till bygg

Fyll i formuläret och skicka in, så återkommer vi till dig. Du behöver inte logga in med BankID för att använda e-tjänsten.

Ställ en fråga till bygg

E-tjänst Boka möte gällande tillsyn

Här kan du boka tid för ett möte med byggenheten gällande tillsyn. Du kan välja att boka:

  • Platsbesök
  • Digitalt möte via Teams
  • Fysiskt möte i stadshuset
  • Telefonmöte

För att boka tid behöver du logga in med ditt BankID. När du loggar in hämtar vi även namn, personnummer och adress från folkbokföringen.

Boka möte gällande tillsyn

E-post och telefon

På måndagar och onsdagar, klockan 9.30-11.30, finns handläggare tillgängliga på telefon. Du ringer till växeln och blir kopplad till en ledig handläggare.

Utanför våra telefontider är du välkommen att skicka in en fråga via e-tjänst eller e-post, bygg@ulricehamn.se. Du kan också boka tid för ett telefonmöte.

Inställd telefontid 29 november

Miljö- och byggenheten har utvecklingsdagar tisdag 28 november – onsdag 29 november. Telefontiden är därmed inställd onsdag 29 november. Vi ber er även att ha överseende med att vi svarar på frågor så fort det är möjligt från och med torsdag 30 november igen.

Beställ arkivhandlingar

Om du vill begära ut ritningar eller andra handlingar från oss kan du mejla till bygg@ulricehamn.se. I ditt mejl ska du ange:

  • Vilken fastighetsbeteckning eller adress du vill ha handlingar för.
  • Vilka handlingar du vill ha skickade till dig.

Det är inte säkert att vi har de handlingar som du efterfrågar.

Publicerat av Ellen Haglund den 21 juni 2023, senast ändrad den 22 november 2023 av Ida Johansson

Adress

Telefontid:
Måndag och onsdag kl. 9.30-11.30
Tänk på att vid högtider och under sommaren kan tiderna ändras.

Telefontiden är inställd onsdag 29 november.

Hjälpte informationen på denna sida dig?