Gå till innehåll

Attefallshus

Du som har ett en- eller tvåbostadshus får bygga fristående komplementbostadshus eller komplementbyggnader, så kallade attefallshus, utan att söka bygglov. Däremot måste du göra en anmälan och få ett startbesked från oss.

För att en byggnad ska klassas som ett attefallshus behöver:

  • huset byggas i närheten av bostadshuset
  • den högsta höjden från mark till taknock vara högst 4 meter
  • den totala byggnadsarean vara högst 30 kvadratmeter, fördelat på ett eller flera attefallshus
  • huset användas som en självständig bostad eller till exempel förråd, gäststuga eller garage.

Om du planerar att bygga huset närmare tomtgränsen än 4,5 meter behöver du grannens skriftliga godkännande. Om grannen inte godkänner byggnationen, behöver du söka bygglov och låta nämnden avgöra.

Inom detaljplanerat område

I detaljplanen kan det finnas bestämmelser som gör att du behöver söka bygglov för att bygga ett attefallshus. Om du enligt detaljplanen inte behöver söka bygglov, begränsas inte byggnationen av några bestämmelser. Det betyder att du till exempel får bygga ett attefallshus på prickad mark, som du normalt inte får bygga på.

Karta över gällande detaljplaner (gisportal.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Inom strandskyddat område

Om din tomt ligger nära en sjö eller ett vattendrag behöver du oftast söka strandskyddsdispens för att bygga. Strandskydd gäller längs hav, sjöar och vattendrag och sträcker sig 100 meter upp på land och lika långt ut i vattnet. På känsliga platser är strandskyddet utökat upp till 300 meter.

Prata med dina grannar

Prata med dina grannar redan i planeringsstadiet, oavsett om det du planerar att bygga kräver bygglov eller inte. Vi rekommenderar att du ber dina grannar om ett skriftligt godkännande, om det krävs, för att undvika missförstånd i framtiden.

Om det du vill bygga kräver bygglov och din ansökan innebär en avvikelse från detaljplanen, kommer vi att skicka ut ett så kallat grannehörande till dem som berörs. Grannarna får ta del av dina ansökningshandlingar. De får också möjlighet att lämna synpunkter.

Gör en anmälan

Du kan göra en anmälan via vår blankett. I din ansökan behöver du skicka med:

  • en situationsplan i skala 1:100
  • en fasadritning i skala 1:100
  • en planritning i skala 1:100
  • en sektionsritning i skala 1:100
  • konstruktionshandlingar
  • en teknisk beskrivning
  • en kontrollplan
  • en anmälan om kontrollansvarig, om det krävs.

Ritningar ska vara fackmässigt utförda. Det innebär att de ska vara tydliga och av så god kvalitet att handläggaren ska kunna bedöma ansökan effektivt och rättssäkert. Om ansökan ska skickas till grannar och andra sakägare ska även de förstå förslaget.

För att du ska kunna göra en bra planering och placering av det du vill göra behöver du beställa en karta över din fastighet. Det gör du hos oss. Kartan använder du till att skapa den situationsplan som du behöver till din ansökan. Situationsplanen är den viktigaste handlingen i ditt ärende, då den visar omfattningen och bestämmer läget för det du vill bygga. Kartan är giltig i ett år från det datum den skapades, förutsatt att den inte varit använd i ett tidigare ärende.

En kontrollplan ska innehålla de kontroller som behöver utföras för att säkerställa kvaliteten. Den ska beskriva vem som ska utföra kontrollen, vilka av kontrollerna som kan kräva särskilda sakkunniga och mot vad kontrollen görs. Det kan till exempel vara mot ritningar, branschregler eller gällande bestämmelser i bygglagsstiftningen. Kontrollplanen är till för att samhällets krav på de tekniska egenskaperna ska bli uppfyllda. Den ska alltså inte uppfylla byggherrens önskemål om detaljutförande som inte berör de tekniska kraven. Dessa frågor är mellan byggherren och entreprenören.

Det ska i regel finnas en eller flera kontrollansvariga när du utför något som kräver bygglov, rivningslov, marklov eller anmälan. Byggnadsnämnden bedömmer om en kontrollansvarig behövs, vilket meddelas under handläggningstiden. Den kontrollansvarige behöver vara certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan.

Du ska få ett beslut inom tio veckor från att din ansökan är komplett. Handläggningstiden kan förlängas en gång med ytterligare tio veckor om projektet eller förutsättningarna för platsen är komplicerade. Om du skickar in ytterligare underlag på eget initiativ, för att du vill ändra något i din ansökan, räknas tiden från den dagen då det nya underlaget kommer in till oss.

Om du gör en anmälan, ska du få ett startbesked inom fyra veckor från det datum då din ansökan är komplett. Handläggningstiden kan förlängas en gång med ytterligare fyra veckor om projektet eller förutsättningarna på platsen är komplicerade.

En kostnad tas ut enligt vår gällande taxa.