Attefallstillbyggnad
Du behöver bygglov för att göra en tillbyggnad, men inte en attefallstillbyggnad. I de flesta fall behöver du i stället göra en anmälan.
För att en tillbyggnad ska klassas som ett attefallstillbyggnad behöver:
- tillbyggnaden byggas på ett befintligt en- eller tvåbostadshus
- en- eller tvåbostadshuset inte ha byggts till med en attefallstillbyggnad tidigare
- tillbyggnaden vara högst 15 kvadratmeter bruttoarea
- tillbyggnaden inte vara högre än bostadshusets taknock
- tillbyggnaden placeras minst 4,5 meter från gräns
- tillbyggnaden inte byggas vid en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt kulturhistoriskt värdefull
- tillbyggnaden inte placeras inom eller i anslutning till vissa områden som är av riksintresse för totalförsvaret
- tillbyggnaden inte kräva bygglov enligt detaljplanen för området.
Inom detaljplanerat område
I detaljplanen kan det finnas bestämmelser som gör att du behöver söka bygglov för att göra en attefallstillbyggnad. Om du enligt detaljplanen inte behöver söka bygglov, begränsas inte byggnationen av några bestämmelser. Det betyder att du till exempel får göra en attefallstillbyggnad på prickad mark, som du normalt inte får bygga på.
Karta över gällande detaljplaner (gisportal.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Inom strandskyddat område
Om din tomt ligger nära en sjö eller ett vattendrag behöver du oftast söka strandskyddsdispens för att bygga. Strandskydd gäller längs hav, sjöar och vattendrag och sträcker sig 100 meter upp på land och lika långt ut i vattnet. På känsliga platser är strandskyddet utökat upp till 300 meter.
Prata med dina grannar
Prata med dina grannar redan i planeringsstadiet, oavsett om det du planerar att bygga kräver bygglov eller inte. Vi rekommenderar att du ber dina grannar om ett skriftligt godkännande, om det krävs, för att undvika missförstånd i framtiden.
Om det du vill bygga kräver bygglov och din ansökan innebär en avvikelse från detaljplanen, kommer vi att skicka ut ett så kallat grannehörande till dem som berörs. Grannarna får ta del av dina ansökningshandlingar. De får också möjlighet att lämna synpunkter.
Gör en anmälan
Du kan göra en anmälan via vår blankett. I din ansökan behöver du skicka med:
- en situationsplan i skala 1:100
- en fasadritning i skala 1:100
- en planritning i skala 1:100
- en sektionsritning i skala 1:100
- konstruktionshandlingar
- en teknisk beskrivning
- en kontrollplan
- en anmälan om kontrollansvarig, om det krävs
- foton som redovisar samtliga fasader på den befintliga byggnaden.
I vissa fall behöver vi en fasadritning som redovisar samtliga fasader på den befintliga byggnaden samt en planritning som redovisar planlösningen för den befintliga byggnaden. Om detta behövs, hör vi av oss under handläggningstiden.
Exempelritningar
Ritningar ska vara fackmässigt utförda. Det innebär att de ska vara tydliga och av så god kvalitet att handläggaren ska kunna bedöma ansökan effektivt och rättssäkert. Om ansökan ska skickas till grannar och andra sakägare ska även de förstå förslaget.
Situationsplan
För att du ska kunna göra en bra planering och placering av det du vill göra behöver du beställa en karta över din fastighet. Det gör du hos oss. Kartan använder du till att skapa den situationsplan som du behöver till din ansökan. Situationsplanen är den viktigaste handlingen i ditt ärende, då den visar omfattningen och bestämmer läget för det du vill bygga. Kartan är giltig i ett år från det datum den skapades, förutsatt att den inte varit använd i ett tidigare ärende.
Kontrollplan
En kontrollplan ska innehålla de kontroller som behöver utföras för att säkerställa kvaliteten. Den ska beskriva vem som ska utföra kontrollen, vilka av kontrollerna som kan kräva särskilda sakkunniga och mot vad kontrollen görs. Det kan till exempel vara mot ritningar, branschregler eller gällande bestämmelser i bygglagsstiftningen. Kontrollplanen är till för att samhällets krav på de tekniska egenskaperna ska bli uppfyllda. Den ska alltså inte uppfylla byggherrens önskemål om detaljutförande som inte berör de tekniska kraven. Dessa frågor är mellan byggherren och entreprenören.
Kontrollansvarig
Det ska i regel finnas en eller flera kontrollansvariga när du utför något som kräver bygglov, rivningslov, marklov eller anmälan. Byggnadsnämnden bedömmer om en kontrollansvarig behövs, vilket meddelas under handläggningstiden. Den kontrollansvarige behöver vara certifierad av ett ackrediterat certifieringsorgan.
Handläggning
Du ska få ett beslut inom tio veckor från att din ansökan är komplett. Handläggningstiden kan förlängas en gång med ytterligare tio veckor om projektet eller förutsättningarna för platsen är komplicerade. Om du skickar in ytterligare underlag på eget initiativ, för att du vill ändra något i din ansökan, räknas tiden från den dagen då det nya underlaget kommer in till oss.
Om du gör en anmälan, ska du få ett startbesked inom fyra veckor från det datum då din ansökan är komplett. Handläggningstiden kan förlängas en gång med ytterligare fyra veckor om projektet eller förutsättningarna på platsen är komplicerade.
Avgift
En kostnad tas ut enligt vår gällande taxa.