Starta nationellt program för anpassade gymnasiet inom kommunen
Ulricehamnsförslag publicerat 13 maj 2026. Sista röstningsdag den 11 augusti 2026.
2026-349
Röster 128/50
Det här händer i ärendet
Ulricehamnsförslaget var uppe på kommunfullmäktiges möte den 21 maj 2026 och överlämnades till kommunstyrelsen för beredning. Det innebär att förslaget kommer att utredas innan man fattar ett beslut.
Förslaget
Ulricehamnsförslag om att starta nationellt program för anpassade gymnasiet inom kommunen
Bakgrund
Sedan hösten 2025 är Ulricehamn utsedd av Myndigheten för delaktighet till modellkommun för funktionshinderspolitiken. Det framgår på Ulricehamns kommuns hemsida att målet är att arbeta särskilt med att skapa förutsättningar för jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Trots detta saknar en hel elevgrupp idag tillgång till gymnasieutbildning inom kommunens gränser.
Det gäller de elever på anpassad skola som läser ämnen. Dessa elever måste söka sig utanför kommunens gränser för att kunna läsa på gymnasiet. Inte för att de vill nyttja det fria skolvalet och läsa ett särskilt program utan för att något alternativ på hemmaplan inte finns.
För elever som av hälso- eller sociala skäl inte klarar långa dagliga resor innebär detta i praktiken att gymnasiestudier är omöjliga. Det är först när eleverna blir 19 år och kan söka sig till Lärvux som möjligheten till att läsa in ämnen på gymnasienivå åter finns inom hemkommunen. Kommunen sitter alltså redan på en utbildning på gymnasienivå för elevgruppen, men inte förrän de fyllt 19 år och skulle ha gått klart gymnasiet.
Antalet elever i anpassade skolan har ökat drastiskt senaste åren, i Ulricehamn såväl som nationellt, och prognoser visar att elevgruppen kommer fortsätta att öka. Utöver de mjuka värdena som att känna sig likvärdig, att ha samma möjlighet som alla andra att få läsa på gymnasiet och tryggheten att få läsa på hemmaplan, hur många elever är det ekonomiskt försvarbart att skjutsa över kommungränsen till andra kommuner?
I Ulricehamns egen vision står det att ”i Ulricehamns kommun bygger vi framtiden tillsammans – för alla. Vi har en skola och välfärd i framkant, och oavsett ålder kan man bo och leva i hela kommunen genom livets alla skeden”. Som framkommer ovan är detta inte en sanning i dagens Ulricehamn.
Förslag
Vi tycker att alla elever i Ulricehamns kommun ska ha möjligheten att välja ett gymnasieprogram i sin hemkommun. Det är en fråga om likvärdighet, tillgänglighet och om att leva upp till kommunens egna åtagande som modellkommun.
Yrkande
Vi föreslår därför:
-att kommunen utreder möjligheten till att starta ett eller flera nationella program inom anpassade gymnasieskolan.