Trivsel och trygghet
Vi lägger stor vikt vid inskolning av nya barn och vårdnadshavare och arbetar sedan aktivt för att fördjupa förtroendet och relationen. En ödmjuk och öppen dialog gör detta möjligt. Barnens önskemål och behov är grunden för verksamhetens innehåll och på så sätt skapar vi en lustfylld miljö.
Vårt mål är att barnen ska få möjlighet att utveckla sin identitet och bli trygga i den. Alla ska mötas med respekt, värme och omtanke. Vi jobbar aktivt för att öka kamratskapen och motverka kränkande behandling på Hästhoven.
Lärande och utveckling
Vi ser varje barns unika förmåga och har fokus på barnens utveckling och lärande i ett helhetsperspektiv. Vi möter och utmanar varje barn där det befinner sig i sin utveckling för att stärka barnets självkänsla och förmåga att fungera enskilt och i grupp. Vi främjar barnets nyfikenhet och lust att leka och lära.
För oss är lärmiljön en helhet som innefattar pedagogernas förhållningssätt, verksamhetens innehåll och hur miljön utformas. Lärmiljön ska kännas trygg samt locka och utmana till lärande, kamratskap, rörelse och lek både inne och ute.
Barnens erfarenhet och förutsättningar
Alla barn på Hästhovens förskola ska mötas av en pedagogisk verksamhet som är meningsfull och utgår från barns erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Vi anpassar förskolans miljö och aktiviteter så att alla barn kan delta utifrån sina förutsättningar. Vi tar tillvara på barnens tankar och idéer för att utveckla lärmiljön.
Delaktighet och inflytande
Barnen får vid flera tillfällen möjlighet att påverka förskolans vardag och sin egna situation genom att de får uttrycka sina åsikter och tankar, träna personligt ansvar, samarbeta och ta demokratiska beslut. Vi lyssnar på barnen och uppmuntrar dem att ha egna åsikter och önskemål.
Det är viktigt att våga säga sin mening inför varandra och respektera att alla inte tycker likadant. Vi låter barnen få vara med och bestämma i olika situationer. Vi har ett tillåtande förhållningssätt vilket resulterar i att barnen vågar ta egna initiativ och beslut. De får också många tillfällen att träna personligt ansvar, lyssna, argumentera och stå för sina åsikter.
Vi lägger stor vikt vid inskolning av nya barn och vårdnadshavare och arbetar sedan aktivt för att fördjupa förtroendet och relationen. En ödmjuk och öppen dialog gör detta möjligt. Barnens önskemål och behov är grunden för verksamhetens innehåll och på så sätt skapar vi en lustfylld miljö.
Vårt mål är att barnen ska få möjlighet att utveckla sin identitet och bli trygga i den. Alla ska mötas med respekt, värme och omtanke. Vi jobbar aktivt för att öka kamratskapen och motverka kränkande behandling på Hästhoven.