Vad händer när jag har ansökt?
När vi har fått din ansökan tar vi kontakt med dig och påbörjar en utredning som oftast inleds med ett hembesök. Vi utreder exempelvis tidigare sjukdomshistoria, din sociala situation, vilken kontakt med anhöriga som finns samt vad du klarar av att göra och vilka hinder som finns i din vardag.
När utredningen är färdig fattar vi beslut. Om du blir beviljad bistånd skickar vi det till en utförare som du har valt enligt Lagen om valfrihetssystem (LOV). Utförare finns både i kommunal eller privat regi. Vald utförare kontaktar dig för att påbörja hjälpen.
Hur lång tid tar det innan jag får min hjälp?
Handläggning av ärenden sker efter principen skyndsamt. Det betyder att vi handlägger ditt ärende så snabbt vi kan. Ärenden som kräver mindre utredningar kan vara klara på ett par dagar, exempelvis trygghetslarm medan ärenden som gäller omfattande hjälp i hemmet eller särskilt boende kan ta längre tid.
Hemtjänst
Det planeringsarbete din utförare måste göra påverkar hur snabbt du kan få hjälp. Hur snabbt det sker beror på vilken sorts insats det handlar om. Vissa insatser, till exempel hjälp med städning, kan ta upp till 2 veckor från det att du har fått ditt beslut.
Vård- och omsorgsboende
Vid beslut om särskilda boendeformer för service och omvårdnad, så kallade vård- och omsorgsboenden, kan tillgången på plats påverka hur snabbt du får din hjälp. När du har fått ditt beslut har kommunen tre månader på sig att erbjuda en lägenhet.
Kontakta biståndshandläggare
Område Centrala
Område Centrala omfattar Borgmästarhagen, Gullered, Hössna, Strängsered, Torhult, Brunn, del av Centrum, Karlsnäs, Villastaden och Åsundasjöstad samt Ryttershovs vård- och omsorgsboende.
Telefon: 0321-59 56 63, 0321-59 56 35, 0321-59 57 17
Område Solrosen
Område Solrosen omfattar Fredriksberg, Fållorna, Karlslätt, Boråsvägen 1 (Kullens hyreshus), södra delen av Ulricehamns tätort samt Solrosens vård- och omsorgsboende.
Telefon: 0321-59 56 96, 0321-59 57 15
Södra området
Område Ekero
Område Ekero omfattar Grönahög, Gällstad, Marbäck, Rånnaväg, Röshult, Torsbo och Vegby samt Ekeros vård- och omsorgsboende.
Telefon: 0321- 59 56 34
Norra området
Område Hökerumsgården
Området Hökerumsgården omfattar Fänneslunda, Grovared, Hulu, Hökerum, Nitta, Tvärred, Varnum, Älmestad samt Hökerumsgårdens vård- och omsorgsboende.
Telefon: 0321-59 56 36
Område Parkgården
Område Parkgården omfattar Blidsberg, Böne, Dalum, Knätte, Kölingared, Liared, Möne, Timmele, Trädet samt Parkgårdens vård- och omsorgsboende.
Telefon: 0321-59 56 32
Beslut och överklagan
Din ansökan prövas mot socialtjänstlagen och de riktlinjer som kommunstyrelsen antagit. Dina behov och önskemål är utgångspunkten för utredningen.
Du får ett skriftligt beslut som skickas hem till dig. Om du inte beviljas den insats du ansökt om kan du överklaga. Mer information får du i beslutet och du kan alltid få hjälp av våra handläggare.
Överklaga skriftligt till Förvaltningsrätten
Om du inte är nöjd med beslutet kan det överklagas skriftligt hos Förvaltningsrätten. Skrivelsen ska ha kommit in till förvaltningen eller beslutsfattaren inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet. Ange vilket beslut som överklagas, hur du vill att beslutet ska ändras och varför du önskar en ändring.
Att överklaga, information på Förvaltningsrättens webbplats
Uppsökande verksamhet
I Ulricehamns kommun finns uppsökande verksamhet för dig som fyller 80 år och inte har insatser enligt socialtjänstlagen. Under det år du fyller 80 år kommer du att få ett brev på posten med information och erbjudande om hembesök. På hembesöket får du mer information om vilket stöd kommunen erbjuder och du har chans att få svar på egna frågor och funderingar.
Om du läser detta och är 80 år och bor i Ulricehamns kommun – håll utkik efter vår information som skickas med posten.
När vi har fått din ansökan tar vi kontakt med dig och påbörjar en utredning som oftast inleds med ett hembesök. Vi utreder exempelvis tidigare sjukdomshistoria, din sociala situation, vilken kontakt med anhöriga som finns samt vad du klarar av att göra och vilka hinder som finns i din vardag.
När utredningen är färdig fattar vi beslut. Om du blir beviljad bistånd skickar vi det till en utförare som du har valt enligt Lagen om valfrihetssystem (LOV). Utförare finns både i kommunal eller privat regi. Vald utförare kontaktar dig för att påbörja hjälpen.