Ansvarig för arkivering
Kommunen består av flera myndigheter och verksamheter som är skyldiga att arkivera och vårda sin information. Huvudansvaret för detta ligger hos arkivbildaren alltså den myndighet eller verksamhet som har informationen. Kommunarkivet tar emot leveranser från myndigheterna och verksamheterna efter ett antal år och övertar därmed ansvaret samt bevarar informationen för all framtid.
Vad som finns i kommunarkivet
I kommunarkivet finns information om kommunala myndigheter och verksamheter från och med 1863 när de första kommunerna bildades. Genom åren har det skett sammanslagningar av mindre kommuner och 1974 bildades det som idag är Ulricehamns kommun.
Ett axplock av vad du kan få svar på genom information i kommunarkivet:
- Vilka vaccinationer som du har fått under skoltiden, så länge du gick i en kommunal skola.
- Vilka betyg du fick från den kommunala grund- och gymnasieskolan.
- Vilka förändringar som har skett på din fastighet.
- Om du röstade i ett särskilt val, dock inte vad du röstade.
- Vad som har beslutats i kommunens nämnder och styrelser.
- Vad som står i din akt om du har varit fosterhemsplacerad eller haft god man.
- Vilka verksamheter som har funnits i kommunen genom historien.
Tänk på att det i kommunarkivet bara finns sådant som är avslutat. Informationen finns kvar hos respektive myndighet och verksamhet ett antal år innan leverans till kommunarkivet sker. Kommunens informationshanteringsplan beskriver hur informationen hanteras och när den levereras till kommunarkivet. Läs dokumenthanteringsplanen för mer information.
Föreningsarkiv
Kommunen har ett föreningsarkiv också.
Gå till föreningsarkivet.
Kommunen består av flera myndigheter och verksamheter som är skyldiga att arkivera och vårda sin information. Huvudansvaret för detta ligger hos arkivbildaren alltså den myndighet eller verksamhet som har informationen. Kommunarkivet tar emot leveranser från myndigheterna och verksamheterna efter ett antal år och övertar därmed ansvaret samt bevarar informationen för all framtid.