Kommunens ansvar och kontroll
Förutsättningar för all livsmedelshantering regleras genom förordningar som till stor del är gemensamma för hela EU. Miljöenheten i Ulricehamns kommun kontrollerar att livsmedelsföretagare följer lagstiftningens krav på säkerhet och redlighet för livsmedelshantering. Detta görs genom att besöka verksamheterna, ställa krav och ge information.
Kontroller görs både oanmälda och anmälda. Hur ofta kontroller utförs beror på typ av verksamhet.
Verksamhetens ansvar och kontroll
Alla som har en verksamhet där livsmedel hanteras måste ha ett system för livsmedelssäkerhet, eller som det också kallas – egenkontroll.
Det är du som verksamhetsutövare som ansvarar för att de livsmedel som säljs eller serveras är säkra att äta, har rätt märkning och sammansättning. Konsumenter ska inte riskera att bli sjuka för att maten från ditt företag innehåller farliga bakterier, kemikalier eller omärkta allergiframkallande ämnen. Genom ett egenkontrollprogram kan du minimera risken för detta.
Alla verksamheter som handskas med livsmedel är skyldiga att uppfylla de så kallade grundförutsättningarna för säker livsmedelshantering. Dessa är: utbildning, personlig hygien, vatten, skadedjur, rengöring, underhåll, avfall, förpackningsmaterial, separering, märkning, mottagning, temperatur, spårbarhet, reklamationer och revisioner.
Information om livsmedelssäkerhet och hygien hos Livsmedelsverket
Information om hygienregler och företagets egenkontroll hos Livsmedelsverket
Märkning/benämningar/beteckningar
Reglerna om märkning och presentation omfattar såväl råvaror som färdiglagade livsmedel. Syftet med lagstiftningens krav på märkning och spårbarhet är att konsumenterna ska kunna känna sig säkra på vilket livsmedel man köper och vilken kvalitet det har. Man ska känna sig trygg med att det som står på märkningen stämmer. Särskilt viktigt är detta för allergiker som måste kunna lita på uppgifterna om vad en livsmedelsprodukt innehåller.
Regler om livsmedelsinformation och märkning hos Livsmedelsverket
Allergener
Syftet med allergimärkningen är att konsumenterna alltid ska få information om när vissa kända allergener använts vid tillverkningen av livsmedlet, så att konsumenterna kan undvika överkänslighetsreaktioner.
Information om allergener hos Livsmedelsverket
Var uppmärksam på felaktiga märkningar
Det är förbjudet att uppge felaktiga namn eller ha falska påståenden om mat. Det du säljer ska stämma överens med vad det verkligen är så att konsumenten inte blir lurad. Vanliga fel som upptäcks vid livsmedelskontroller gäller felaktigt namn eller beteckning på till exempel Fetaost, Parmaskinka och Parmesanost. Inom livsmedelskontrollen kallar vi detta för redlighet.
Försäljning av tobak, folköl och receptfria läkemedel
För dig som driver livsmedelsverksamhet och som vill ha information gällande försäljning av tobak, folköl eller receptfria läkemedel finns mer information:
Försäljning av livsmedel, folköl och tobak
Avgifter och riskklassning
Miljö- och byggnämnden är enligt livsmedelslagstiftningen skyldig att ta ut avgifter för sin kontroll. Alla som bedriver en livsmedelsverksamhet betalar därför en årlig avgift till miljöenheten. Avgiftens storlek baseras på den kontrolltid som verksamheten kräver. En avgift tas också ut vid registreringen av en livsmedelsanläggning.
Årlig avgift
Miljöenheten klassar alla livsmedelsanläggningar utifrån en modell som Livsmedelsverket tagit fram. Storleken på den årliga avgiften styrs av tre faktorer: risk, information och erfarenhet. Den årliga avgiften ska betalas av den som bedriver livsmedelsverksamheten den 1 januari det år som avgiften gäller.
Risk
När man bedömer risk värderar man sannolikhet och konsekvens. Man utgår från sannolikheten för att något som kan påverka människans hälsa negativt ska inträffa och vilken konsekvens detta skulle kunna få. Värderingen görs utifrån typ av verksamhet och vilka livsmedel som hanteras, produktionens storlek samt om man vänder sig till särskilt känsliga konsumentgrupper.
Information
Utöver verksamhetens risk så baseras kontrollavgiften även på hur mycket företaget behöver informera kunden eller gästen om innehållet i de livsmedel som säljs eller serveras. Verksamheter som utformar egna etiketter respektive matsedlar eller menyer får ett kontrolltidstillägg för detta. Den tid som företaget tilldelas ska användas för att kontrollera att märkningen av livsmedel och information i menyer är riktig samt att företaget har fungerande spårbarhetsrutiner och återkallelserutiner.
Erfarenhet
Hänsyn tas även till miljöenhetens tidigare erfarenheter från kontrollen vid anläggningen. Livsmedelsverksamheter som arbetar förebyggande med livsmedelshygien och som har haft goda resultat vid tidigare kontroller kan få lägre avgifter. Anläggningar som däremot haft många uppföljande besök och inte prioriterar hygienfrågor kan få fler planerade kontroller och därmed en högre årlig avgift. Alla anläggningar kommer att placeras i erfarenhetsklass A, B eller C, där A-klassade anläggningar har lägst avgift. En nystartad anläggning placeras alltid i erfarenhetsklass B.
Sammanlagd årlig avgift
En livsmedelsanläggning klassas i en riskklass och en erfarenhetsklass, som tillsammans med kontrolltidstillägget från informationsmodulen resulterar i en årlig kontrolltid. Antalet timmar multipliceras med en timavgift enligt kommunfullmäktige fastställd timtaxa.
Avgift för uppföljande kontroll
Om kontrollen visar på brister som behöver följas upp, kommer miljöenheten att göra en uppföljande kontroll. För dessa besök tar vi ut en timavgift enligt fastställd timtaxa. Avgiften betalas per påbörjad halvtimme.
Avgift för registrering
När du startar en verksamhet ska du betala en avgift för handläggningen av din anmälan. Avgiften för registrering hittar du i årets taxa.
Förutsättningar för all livsmedelshantering regleras genom förordningar som till stor del är gemensamma för hela EU. Miljöenheten i Ulricehamns kommun kontrollerar att livsmedelsföretagare följer lagstiftningens krav på säkerhet och redlighet för livsmedelshantering. Detta görs genom att besöka verksamheterna, ställa krav och ge information.
Kontroller görs både oanmälda och anmälda. Hur ofta kontroller utförs beror på typ av verksamhet.
Alla som har en verksamhet där livsmedel hanteras måste ha ett system för livsmedelssäkerhet, eller som det också kallas – egenkontroll.
Det är du som verksamhetsutövare som ansvarar för att de livsmedel som säljs eller serveras är säkra att äta, har rätt märkning och sammansättning. Konsumenter ska inte riskera att bli sjuka för att maten från ditt företag innehåller farliga bakterier, kemikalier eller omärkta allergiframkallande ämnen. Genom ett egenkontrollprogram kan du minimera risken för detta.
Alla verksamheter som handskas med livsmedel är skyldiga att uppfylla de så kallade grundförutsättningarna för säker livsmedelshantering. Dessa är: utbildning, personlig hygien, vatten, skadedjur, rengöring, underhåll, avfall, förpackningsmaterial, separering, märkning, mottagning, temperatur, spårbarhet, reklamationer och revisioner.
Information om livsmedelssäkerhet och hygien hos Livsmedelsverket
Information om hygienregler och företagets egenkontroll hos Livsmedelsverket
Reglerna om märkning och presentation omfattar såväl råvaror som färdiglagade livsmedel. Syftet med lagstiftningens krav på märkning och spårbarhet är att konsumenterna ska kunna känna sig säkra på vilket livsmedel man köper och vilken kvalitet det har. Man ska känna sig trygg med att det som står på märkningen stämmer. Särskilt viktigt är detta för allergiker som måste kunna lita på uppgifterna om vad en livsmedelsprodukt innehåller.
Regler om livsmedelsinformation och märkning hos Livsmedelsverket
Allergener
Syftet med allergimärkningen är att konsumenterna alltid ska få information om när vissa kända allergener använts vid tillverkningen av livsmedlet, så att konsumenterna kan undvika överkänslighetsreaktioner.
Information om allergener hos Livsmedelsverket
Var uppmärksam på felaktiga märkningar
Det är förbjudet att uppge felaktiga namn eller ha falska påståenden om mat. Det du säljer ska stämma överens med vad det verkligen är så att konsumenten inte blir lurad. Vanliga fel som upptäcks vid livsmedelskontroller gäller felaktigt namn eller beteckning på till exempel Fetaost, Parmaskinka och Parmesanost. Inom livsmedelskontrollen kallar vi detta för redlighet.
Miljö- och byggnämnden är enligt livsmedelslagstiftningen skyldig att ta ut avgifter för sin kontroll. Alla som bedriver en livsmedelsverksamhet betalar därför en årlig avgift till miljöenheten. Avgiftens storlek baseras på den kontrolltid som verksamheten kräver. En avgift tas också ut vid registreringen av en livsmedelsanläggning.
Årlig avgift
Miljöenheten klassar alla livsmedelsanläggningar utifrån en modell som Livsmedelsverket tagit fram. Storleken på den årliga avgiften styrs av tre faktorer: risk, information och erfarenhet. Den årliga avgiften ska betalas av den som bedriver livsmedelsverksamheten den 1 januari det år som avgiften gäller.
Risk
När man bedömer risk värderar man sannolikhet och konsekvens. Man utgår från sannolikheten för att något som kan påverka människans hälsa negativt ska inträffa och vilken konsekvens detta skulle kunna få. Värderingen görs utifrån typ av verksamhet och vilka livsmedel som hanteras, produktionens storlek samt om man vänder sig till särskilt känsliga konsumentgrupper.
Information
Utöver verksamhetens risk så baseras kontrollavgiften även på hur mycket företaget behöver informera kunden eller gästen om innehållet i de livsmedel som säljs eller serveras. Verksamheter som utformar egna etiketter respektive matsedlar eller menyer får ett kontrolltidstillägg för detta. Den tid som företaget tilldelas ska användas för att kontrollera att märkningen av livsmedel och information i menyer är riktig samt att företaget har fungerande spårbarhetsrutiner och återkallelserutiner.
Erfarenhet
Hänsyn tas även till miljöenhetens tidigare erfarenheter från kontrollen vid anläggningen. Livsmedelsverksamheter som arbetar förebyggande med livsmedelshygien och som har haft goda resultat vid tidigare kontroller kan få lägre avgifter. Anläggningar som däremot haft många uppföljande besök och inte prioriterar hygienfrågor kan få fler planerade kontroller och därmed en högre årlig avgift. Alla anläggningar kommer att placeras i erfarenhetsklass A, B eller C, där A-klassade anläggningar har lägst avgift. En nystartad anläggning placeras alltid i erfarenhetsklass B.
Sammanlagd årlig avgift
En livsmedelsanläggning klassas i en riskklass och en erfarenhetsklass, som tillsammans med kontrolltidstillägget från informationsmodulen resulterar i en årlig kontrolltid. Antalet timmar multipliceras med en timavgift enligt kommunfullmäktige fastställd timtaxa.
Avgift för uppföljande kontroll
Om kontrollen visar på brister som behöver följas upp, kommer miljöenheten att göra en uppföljande kontroll. För dessa besök tar vi ut en timavgift enligt fastställd timtaxa. Avgiften betalas per påbörjad halvtimme.
Avgift för registrering
När du startar en verksamhet ska du betala en avgift för handläggningen av din anmälan. Avgiften för registrering hittar du i årets taxa.