Livsmedelsverksamhet

Varje livsmedelsföretagare ansvarar för att maten som säljs eller serveras är säker att äta och rätt märkt. Människors hälsa och välbefinnande får inte påverkas negativt. 

Kaffemaskin med personer i bakgrunden

Starta livsmedelsverksamhet

För att starta livsmedelsverksamhet behöver du registrera verksamheten hos kommunen. Det gäller till exempel restauranger, butiker, kiosker, caféer, skolkök, lager och bagerier.

Du måste anmäla verksamheten minst två veckor innan verksamheten ska starta. När kommunen får in en anmälan registreras verksamheten och du som anmält får ett beslut om registreringen och en faktura på anmälningsavgiften.

Ändra eller avsluta livsmedelsverksamhet

Livsmedelsföretagare har en skyldighet att anmäla betydande ändringar till miljöenheten. Om en verksamhet byter lokal och ändrar adress, om kontaktuppgifter och kontaktpersoner ändras, om verksamhetens livsmedelshantering ändras eller om företaget blir större eller mindre (antal serverade portioner, antal anställda eller producerad mängd) ska det anmälas till miljöenheten.

Vid ett ägarbyte måste en ny anmälan om registrering skickas in till miljöenheten. Samma sak gäller vid ombildning av företag, som leder till att verksamheten drivs med ett nytt organisationsnummer – även om det är samma personer som driver verksamheten.

När en verksamhet avvecklas ska detta anmälas till kommunen av den nuvarande verksamhetsutövaren.

Anmälningsblanketter

Anmälan livsmedel, e-cigaretter, folköl mm

Underlag för riskklassificering

Anmälan om upphörande av livsmedelsverksamhet

Skicka enklast in din anmälan till miljo@ulricehamn.se.

Sanktionsavgift vid missad registrering

Från och med den 1 januari 2019 träder Riksdagens beslut om att införa en avgift för de företag som missar att registrera sin livsmedelsverksamhet i kraft.
Detta berör alla livsmedelsverksamheter  och gäller helt nystartade företag, vid ägarbyte eller vid byte av bolagsform.
Avgiften är satt till mellan 2 500 -75 000 kronor per överträdelse. För att undvika denna avgift är det nu extra viktigt att livsmedelsföretag lämnar in registreringsblanketten innan verksamheten öppnar.

Kommunens ansvar och kontroll

Förutsättningar för all livsmedelshantering regleras genom förordningar som till stor del är gemensamma för hela EU. Miljöenheten i Ulricehamns kommun kontrollerar att livsmedelsföretagare följer lagstiftningens krav på säkerhet och redlighet för livsmedelshantering. Detta görs genom att besöka verksamheterna, ställa krav och ge information.

Kontroller görs både oanmälda och anmälda. Hur ofta kontroller utförs beror på typ av verksamhet.

Verksamhetens ansvar och kontroll

Alla som har en verksamhet där livsmedel hanteras måste ha ett system för livsmedelssäkerhet, eller som det också kallas – egenkontroll.

Det är du som verksamhetsutövare som ansvarar för att de livsmedel som säljs eller serveras är säkra att äta, har rätt märkning och sammansättning. Konsumenter ska inte riskera att bli sjuka för att maten från ditt företag innehåller farliga bakterier, kemikalier eller omärkta allergiframkallande ämnen. Genom ett egenkontrollprogram kan du minimera risken för detta.

Alla verksamheter som handskas med livsmedel är skyldiga att uppfylla de så kallade grundförutsättningarna för säker livsmedelshantering. Dessa är: Utbildning, personlig hygien, vatten, skadedjur, rengöring, underhåll, avfall, förpackningsmaterial, separering, märkning, mottagning, temperatur, spårbarhet, reklamationer och revisioner.

Hygienregler – företagets egen kontroll, information på Livsmedelsverkets webbplats

Lura inte kunderna med felaktiga benämningar/beteckningar

Det är förbjudet att uppge felaktiga namn eller ha falska påståenden om mat. Det du säljer ska stämma överens med vad det verkligen är så att konsumenten inte blir lurad.

Vanliga fel som upptäcks vid livsmedelskontroller gäller felaktigt namn eller beteckning på till exempel Fetaost, Parmaskinka och Parmesanost. Inom livsmedelskontrollen kallar vi detta för redlighet.

Vanliga fel: Lurar du dina kunder utan att veta om det?

Säkerställ rätt märkning

Reglerna om märkning och presentation omfattar såväl råvaror som färdiglagade livsmedel. Syftet med lagstiftningens krav på märkning och spårbarhet är att konsumenterna ska kunna känna sig säkra på vilket livsmedel man köper och vilken kvalitet det har. Man ska känna sig trygg med att det som står på märkningen stämmer. Särskilt viktigt är detta för allergiker som måste kunna lita på uppgifterna om vad en livsmedelsprodukt innehåller.

Regler om livsmedelsinformation och märkning, information på Livsmedelsverkets webbplats

Allergener

Syftet med allergimärkningen är att konsumenterna alltid ska få information om när vissa kända allergener använts vid tillverkningen av livsmedlet, så att konsumenterna kan undvika överkänslighetsreaktioner.

Allergener, information på Livsmedelsverkets webbplats

Avgifter och riskklassning

Miljö- och byggnämnden är enligt livsmedelslagstiftningen skyldig att ta ut avgifter för sin kontroll. Alla som bedriver en livsmedelsverksamhet betalar därför en årlig avgift till miljöenheten. Storleken på kontrollavgiften baseras på den kontrolltid som verksamheten kräver. En avgift tas även ut vid registreringen av en livsmedelsanläggning.

Läs mer om hur vi riskklassar här: Riskklassificering och årlig avgift för livsmedelsanläggningar i Ulricehamn

Årlig avgift

Miljöenheten klassar alla livsmedelsanläggningar utifrån en modell som Livsmedelsverket tagit fram. Storleken på den årliga avgiften styrs av tre faktorer: risk, information och erfarenhet. Den årliga avgiften ska betalas av den som bedriver livsmedelsverksamheten den 1 januari det år som avgiften gäller.

Risk

När man bedömer risk värderar man sannolikhet och konsekvens. Man utgår från sannolikheten för att något som kan påverka människans hälsa negativt ska inträffa och vilken konsekvens detta skulle kunna få. Värderingen görs utifrån typ av verksamhet och vilka livsmedel som hanteras, produktionens storlek samt om man vänder sig till särskilt känsliga konsumentgrupper.

Information

Utöver verksamhetens risk så baseras kontrollavgiften även på hur mycket företaget behöver informera kunden eller gästen om innehållet i de livsmedel som säljs eller serveras. Verksamheter som utformar egna etiketter respektive matsedlar eller menyer får ett kontrolltidstillägg för detta. Den tid som företaget tilldelas ska användas för att kontrollera att märkningen av livsmedel och information i menyer är riktig samt att företaget har fungerande spårbarhetsrutiner och återkallelserutiner. 

Erfarenhet

Hänsyn tas även till miljöenhetens tidigare erfarenheter från kontrollen vid anläggningen. Livsmedelsverksamheter som arbetar förebyggande med livsmedelshygien och som har haft goda resultat vid tidigare kontroller kan få lägre avgifter. Anläggningar som däremot haft många uppföljande besök och inte prioriterar hygienfrågor kan få fler planerade kontroller och därmed en högre årlig avgift. Alla anläggningar kommer att placeras i erfarenhetsklass A, B eller C, där A-klassade anläggningar har lägst avgift. En nystartad anläggning placeras alltid i erfarenhetsklass B.

Sammanlagd årlig avgift

En livsmedelsanläggning klassas i en riskklass och en erfarenhetsklass, som tillsammans med kontrolltidstillägget från informationsmodulen resulterar i en årlig kontrolltid. Antalet timmar multipliceras med en timavgift som fastställts av kommunfullmäktige. Från och med 2019 är timavgiften 1 340 kronor. 

Avgift för extra offentlig kontroll

Om kontrollen visar på brister som behöver följas upp, kommer miljöenheten att göra en extra offentlig kontroll. För dessa besök tar vi ut en timavgift enligt fastställd timtaxa, för närvarande 1 165 kronor. Avgiften betalas per påbörjad halvtimme.

Avgift för registrering

När du startar en verksamhet ska du betala en avgift för handläggningen av din anmälan. Avgiften för registrering är för närvarande 1 340 kronor.

Blanketter

Blanketter

Samtliga blanketter för livsmedelsverksamheter finns samlade under Livsmedel och hälsa här.

Försäljning av tobak, folköl och receptfria läkemedel

För dig som driver livsmedelsverksamhet och som vill ha information gällande försäljning av tobak, folköl eller receptfria läkemedel finns mer information att hämta från sidan nedan.

Tillstånd och regler för företag

Förutsättningar för all livsmedelshantering regleras genom förordningar som till stor del är gemensamma för hela EU. Miljöenheten i Ulricehamns kommun kontrollerar att livsmedelsföretagare följer lagstiftningens krav på säkerhet och redlighet för livsmedelshantering. Detta görs genom att besöka verksamheterna, ställa krav och ge information.

Kontroller görs både oanmälda och anmälda. Hur ofta kontroller utförs beror på typ av verksamhet.


Publicerat av Ulricehamns kommun den 30 januari 2015, senast ändrad den 5 december 2019 av Kajsa Klasson Frisell

Kontakt

Hjälpte informationen på denna sida dig?