Avvikelsehantering
Avvikelsehanteringen är en del i det systematiska kvalitetsarbetet och syftar till att upptäcka och förebygga risk för vårdskador, missförhållanden eller andra kvalitetsbrister.
Avvikelsehantering inom sektor välfärd
Avvikelse i närvårdssamverkan
Lex Maria utredning
Lex Sarahutredning
Avvikelser apotek och läkemedelsleveranser
Synpunkter och klagomålshantering
Covid-19
Även om Covid 19 inte längre klassas som en samhällsfarlig sjukdom är det viktigt att fortsätta följa rutiner och information kring viruset för att förhindra en smittspridning. Viruset ändrar sig och finns i samhället, högsta prioritet är att inte föra viruset vidare till våra äldre och funktionsnedsatta personer.
Rutiner för vaccination mot Covid19 finns under fliken Vaccinationer.
Rutiner – minska smittspridning
Rutiner vid bekräftade fall av Covid19
Screening och smittspårning VGR
Personal med symtom
Instruktioner – filmer
- Checklista hygienrutiner för personal (pdf) 210422
- HygienkörkortMan måste skapa ett konto i Lärportalen för att logga in och göra hygienkörkortet.
Här är länken till Lärportalen: Lärportalen VGR: Logga in på webbplatsen (vgregion.se)
Så här gör du:
- Logga in genom att skapa dig ett konto, klicka på denna knapp:
- Välj sedan ”Skapa konto”, alltså denna knapp:
och fyll i dina uppgifter. Du behöver bara fylla i fält som är markerade med en liten stjärna * Observera att ditt användarnamn ska vara din jobbmejl.
Arbetsterapi, fysioterapi
Städning, vätskelista
AC/luftkylare och portabla fläktar
Transporter
221003: Dessa två länkar fungerar inte, ny info från regionen kommer
Länkar till informationssidor
Delegering
Här hittar du information om vilka rutiner som gäller vid delegering samt utbildningsmaterial och signeringslistor.
Rutiner
Checklistor
Elever och lärlingar
Utbildning
Delegeringskompendier
Hantering av ögonläkemedel – YouTube
Kunskapstest
Mer läsning
Tänk på att
- den arbetsuppgift som ska delegeras ska vara klart definierad.
- ett beslut om delegering är personligt.
- den som meddelar ett delegeringsbeslut ska vara såväl formellt som reellt kompetent för den arbetsuppgift som delegeringsbeslutet avser.
- den som delegerar en arbetsuppgift ska klargöra för den som tar emot delegeringen vilka teoretiska och praktiska kunskaper som krävs för att fullgöra arbetsuppgiften på ett fullgott sätt.
- om den som tar emot en delegering inte anser sig ha tillräckliga kunskaper för uppgiften får uppgiften inte delegeras.
- ett beslut om delegering ska gälla för viss tid men högst ett år.
Demens
Demens
Nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom – Stöd för styrning och ledning, 2017
Socialstyrelsens nationella riktlinjer är en vägledning för god vård och omsorg vid demenssjukdom. Den senaste versionen (2017) innehåller 76 rekommendationer för bland annat utredning, läkemedelsbehandling och omvårdnad. Rekommendationerna är numrerade från 1 till 10. Åtgärder som bör erbjudas har 1-3, åtgärder som kan erbjudas har 4-7 och åtgärder som i undantagsfall kan erbjudas har 8-10.
Demenscentrum – fakta om demens
Demenscentrum – ABC-utbildningar
Checklistor demens – Demenscentrum Kan användas till uppföljning inom demensvården
BPSD – Svenskt register för Beteendemässiga och Psykiska Symptom vid Demens
Diabetes
Diabetes
Rutin för Diabeteskontroller i HSV 20230216
Äldre med diabetes – vårdprogram SKR
Vårdprogrammet vänder sig till alla som vårdar äldre diabetespatienter med
typ 1 och typ 2-diabetes i kommunal omsorg, hemsjukvård och särskilt boende. Syftet är att ge vägledning och stöd.
Diabeteshandboken.se
Diabeteshandboken är inget officiellt vårdprogram men utgår från Socialstyrelsens Nationella Riktlinjer, lokala vårdprogram och aktuella konsensusdokument. Nedanstående kapitel är ett urval från diabeteshandboken.
Injektionsteknik, förvaring av insulin, Diabeteshandboken kap.14
Blodsockermätning, när var hur, Diabeteshandboken kap.15
Vad göra på en diabeteskontroll, Diabeteshandboken kap.16
Åldringsvård och hemsjukvård, Diabeteshandboken kap.36
Dokumentation
Dokumentation inom hälso- och sjukvården syftar till att ge patienten en god och säker vård, vara underlag för informationsöverföring och säkra vårdkvaliteten. Här finner du de dokument som är styrande och till hjälp vid dokumentation inom hälso- och sjukvård i Ulricehamns kommun.
Lokala rutiner
Dokumentationsgrupp
Webbutbildning – ICF och KVÅ
Webbutbildningen vänder sig till dig som arbetar med kommunal hälso- och sjukvård, t.ex. legitimerad vårdpersonal, verksamhetsutvecklare, chef, systemutvecklare eller IT-ansvarig. Utbildningen är framtagen för att underlätta ditt arbete och skapa bättre vård för dina patienter genom att använda dig av strukturerad information och systematiskt kvalitetsarbete.
Blanketter, checklistor och mallar
Mer läsning
Dödsfall och palliativ vård
Palliativ vård
Nationella styrdokument
Symtomskattning
Dödsfall
Mer läsning
Egenvård
Västra Götalandsregionen och alla kommuner i Västra Götaland har en gemensam egenvårdsrutin. Rutinen gäller bedömning av om en ordinerad hälso- och sjukvårdsåtgärd kan utföras av patienten själv, förälder eller annan lämplig person som egenvård.
Lokal rutin
Regionala rutiner
Samverkan för egenvård, Vårdsamverkan i Västra Götaland
Hygien och smittskydd
Vårdrelaterad smitta är en stor riskfaktor inom all vård och omsorg. Den viktigaste åtgärden för att förhindra smittspridning är att konsekvent tillämpa basala hygienrutiner. Här finner du rutiner, checklistor och utbildningsmaterial för en god vårdhygien. Särskilda rutiner för Covid-19 finns under särskild flik.
Vårdhygieniska rutiner kommunal vård och omsorg (vgregion.se) 230224
Här hittar du Vårdhygiens rutiner för olika typer av smitta, infektioner, rengöring/desinfektion mm.
Basala hygienrutiner
Tarm- och livsmedelsburen smitta
Hygienkörkort
Städ, tvätt, förråd
Desinfektion
Livsmedelshygien
Luftkylare och portabla fläktar
Blodsmitta, stick och skärskada
Egenkontroller
Utbildning vård och omsorgspersonal
Utbildning chefer inom vård och omsorg
Mer läsning
Hälso- och sjukvårdsansvar/In- och utskrivning/Informationsöverföring
För att säkerställa en god och säker vård för patienter som överförs mellan olika vårdgivare finns gemensamma regionala avtal, riktlinjer och överenskommelser mellan Västra Götalandsregionen (VGR) och kommunerna (VästKom). Utifrån dessa finns rutiner i Närvårdssamverkan i södra Älvsborg samt lokala rutiner för tillämpning inom Ulricehamns kommun.
Regionala/delregionala avtal och överenskommelser
Läkarmedverkan
In- och utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
SIP
Samordnad Individuell Plan, SIP – Vårdsamverkan i Västra Götaland (vardsamverkan.se)
In- och utskrivning av patient från annan kommun
Habilitering och rehabilitering
NPÖ
ViSam – beslutsstöd
Kontakta läkare eller sjuksköterska
Identitetskontroll av patient
Lagar
Läkarmedverkan
Läkemedel
Läkemedel är den vanligaste behandlingsmetoden inom kommunens hälso- och sjukvårdsverksamhet. Följande rutiner och dokument ligger till grund för en säker läkemedelshantering.
Rutiner
Signeringslistor
Läkemedelsgenomgång
Akutförråd (KAF)
Cytostatikahantering
Dosläkemedel – Pascal
Nationell läkemedelslista
Intravenös antibiotikabehandling
Palliativa ordinationer
PK-Waran
Ögondroppar
Administrativa rutiner
Blanketter, checklistor och mallar
Mer läsning
Medicintekniska produkter/förskrivning
Webbutbildningar för alla arbetsterapeuter/fysioterapeuter/sjuksköterskor som förskriver hjälpmedel eller förbrukningsartiklar
Socialstyrelsen har tagit fram två webbutbildningar för att ge en grundläggande kompetens om förskrivning av hjälpmedel och förbrukningsartiklar. Syftet är att skapa förutsättningar för en jämlik och behovsanpassad förskrivning. I utbildningen får du kunskap om förskrivningsprocessen och vad som stödjer och reglerar den samt hur patientens delaktighet påverkar nyttan med hjälpmedlet och förbrukningsartikeln. Utbildningen ska genomföras av alla förskrivare.
Nutrition
Övergripande rutin
Rutin för SärNär livsmedel för särskilda näringsändamål (pdf)
LMN – Läkemedelsnära produkter
Behörighet Sesam LMN, Västra Götalandsregionen
Checklistor
Nödvändig tandvård
Personer som har ett bestående behov av omfattande vård och omsorg kan ha rätt till intyg om N-tandvård. Patienten betalar för sin tandvård enligt det nationella högkostnadsskyddet för öppna hälso- och sjukvården med samma rätt till frikort. Patienten får välja tandläkare och behöver inte genomgått en munhälsobedömning. Berättigade patienter ska identifieras av kommunala intygsutfärdare och behandlas inom Särskilt tandvårdsstöd från 1 januari det år de fyller 24 år.
Patientsäkerhetsberättelse
SIP
Här hittar du länkar till VGR och VästKoms riktlinjer mallar och material gällande SIP (Samordnad individuell plan)
Samordnad Individuell Plan, SIP – Vårdsamverkan i Västra Götaland (vardsamverkan.se)
SIP-material
Skydds- och begränsningsåtgärd
Övergripande rutin
Blanketter, checklistor och mallar
Sårvård
För en god och säker vård och behandling av sår följ rekommendationer från Sårwebben och Vårdhandboken, se länk nedan.
Utredning och behandling
Förbandsmaterial
Kunskapstest
Transporter och medföljande personal till sjukhus
Transporter
Medföljande personal till sjukhus
Vaccinationer
Vaccin och vaccination
Covidvaccination
Influensavaccination
Pnemokockvaccination
Biverkningar eller symtom efter vaccination
ViSam-SBAR Sepsis
ViSam
ViSam beslutsstöd är ett evidensbaserat verktyg som används om patienten, oavsett boendeform, försämras i sitt hälsotillstånd och sjuksköterska behöver ta ställning till om läkare ska kontaktas samt om det finns behov av att tillkalla ambulans. Syftet är att bedömningen ska bli strukturerad, patienten ska få vård på optimal vårdnivå och informationsöverföringen till nästa vårdgivare säkras. I beslutsstödet ingår kommunikationsmodellen SBAR.
SBAR
SEPSIS
Vårdhandboken
Vårdhandboken
Vårdprevention-Senior alert
Senior alert är ett nationellt kvalitetsregister och ett verktyg för att stödja vårdprevention, prevention för äldre personer som riskerar att falla, få trycksår, minska i vikt, utveckla ohälsa i munnen och/eller har problem med blåsdysfunktion. Det förebyggande arbetssättet och logiken i Senior alert bygger på vård- och omsorgsprocessens steg:
- Identifiera risker och analysera orsaker för fall, trycksår, viktminskning, ohälsa i munnen och blåsdysfunktion.
- Planera och genomföra förebyggande åtgärder
- Följa upp åtgärder och utvärdera resultat
Senior alert
Fall
Avvikelsehanteringen är en del i det systematiska kvalitetsarbetet och syftar till att upptäcka och förebygga risk för vårdskador, missförhållanden eller andra kvalitetsbrister.
Avvikelsehantering inom sektor välfärd
Avvikelse i närvårdssamverkan
Lex Maria utredning
Lex Sarahutredning
Avvikelser apotek och läkemedelsleveranser
Synpunkter och klagomålshantering
Även om Covid 19 inte längre klassas som en samhällsfarlig sjukdom är det viktigt att fortsätta följa rutiner och information kring viruset för att förhindra en smittspridning. Viruset ändrar sig och finns i samhället, högsta prioritet är att inte föra viruset vidare till våra äldre och funktionsnedsatta personer.
Rutiner för vaccination mot Covid19 finns under fliken Vaccinationer.
Rutiner – minska smittspridning
Rutiner vid bekräftade fall av Covid19
Screening och smittspårning VGR
Personal med symtom
Instruktioner – filmer
- Checklista hygienrutiner för personal (pdf) 210422
- HygienkörkortMan måste skapa ett konto i Lärportalen för att logga in och göra hygienkörkortet.
Här är länken till Lärportalen: Lärportalen VGR: Logga in på webbplatsen (vgregion.se)
Så här gör du:
- Logga in genom att skapa dig ett konto, klicka på denna knapp:
- Välj sedan ”Skapa konto”, alltså denna knapp:
och fyll i dina uppgifter. Du behöver bara fylla i fält som är markerade med en liten stjärna * Observera att ditt användarnamn ska vara din jobbmejl.
Arbetsterapi, fysioterapi
Städning, vätskelista
AC/luftkylare och portabla fläktar
Transporter
221003: Dessa två länkar fungerar inte, ny info från regionen kommer
Länkar till informationssidor
Här hittar du information om vilka rutiner som gäller vid delegering samt utbildningsmaterial och signeringslistor.
Rutiner
Checklistor
Elever och lärlingar
Utbildning
Delegeringskompendier
Hantering av ögonläkemedel – YouTube
Kunskapstest
Mer läsning
Tänk på att
- den arbetsuppgift som ska delegeras ska vara klart definierad.
- ett beslut om delegering är personligt.
- den som meddelar ett delegeringsbeslut ska vara såväl formellt som reellt kompetent för den arbetsuppgift som delegeringsbeslutet avser.
- den som delegerar en arbetsuppgift ska klargöra för den som tar emot delegeringen vilka teoretiska och praktiska kunskaper som krävs för att fullgöra arbetsuppgiften på ett fullgott sätt.
- om den som tar emot en delegering inte anser sig ha tillräckliga kunskaper för uppgiften får uppgiften inte delegeras.
- ett beslut om delegering ska gälla för viss tid men högst ett år.
Dokumentation inom hälso- och sjukvården syftar till att ge patienten en god och säker vård, vara underlag för informationsöverföring och säkra vårdkvaliteten. Här finner du de dokument som är styrande och till hjälp vid dokumentation inom hälso- och sjukvård i Ulricehamns kommun.
Lokala rutiner
Dokumentationsgrupp
Webbutbildning – ICF och KVÅ
Webbutbildningen vänder sig till dig som arbetar med kommunal hälso- och sjukvård, t.ex. legitimerad vårdpersonal, verksamhetsutvecklare, chef, systemutvecklare eller IT-ansvarig. Utbildningen är framtagen för att underlätta ditt arbete och skapa bättre vård för dina patienter genom att använda dig av strukturerad information och systematiskt kvalitetsarbete.
Blanketter, checklistor och mallar
Mer läsning
Palliativ vård
Nationella styrdokument
Symtomskattning
Dödsfall
Mer läsning
Västra Götalandsregionen och alla kommuner i Västra Götaland har en gemensam egenvårdsrutin. Rutinen gäller bedömning av om en ordinerad hälso- och sjukvårdsåtgärd kan utföras av patienten själv, förälder eller annan lämplig person som egenvård.
Lokal rutin
Regionala rutiner
Samverkan för egenvård, Vårdsamverkan i Västra Götaland
Vårdrelaterad smitta är en stor riskfaktor inom all vård och omsorg. Den viktigaste åtgärden för att förhindra smittspridning är att konsekvent tillämpa basala hygienrutiner. Här finner du rutiner, checklistor och utbildningsmaterial för en god vårdhygien. Särskilda rutiner för Covid-19 finns under särskild flik.
Vårdhygieniska rutiner kommunal vård och omsorg (vgregion.se) 230224
Här hittar du Vårdhygiens rutiner för olika typer av smitta, infektioner, rengöring/desinfektion mm.
Basala hygienrutiner
Tarm- och livsmedelsburen smitta
Hygienkörkort
Städ, tvätt, förråd
Desinfektion
Livsmedelshygien
Luftkylare och portabla fläktar
Blodsmitta, stick och skärskada
Egenkontroller
Utbildning vård och omsorgspersonal
Utbildning chefer inom vård och omsorg
Mer läsning
För att säkerställa en god och säker vård för patienter som överförs mellan olika vårdgivare finns gemensamma regionala avtal, riktlinjer och överenskommelser mellan Västra Götalandsregionen (VGR) och kommunerna (VästKom). Utifrån dessa finns rutiner i Närvårdssamverkan i södra Älvsborg samt lokala rutiner för tillämpning inom Ulricehamns kommun.
Regionala/delregionala avtal och överenskommelser
Läkarmedverkan
In- och utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
SIP
Samordnad Individuell Plan, SIP – Vårdsamverkan i Västra Götaland (vardsamverkan.se)
In- och utskrivning av patient från annan kommun
Habilitering och rehabilitering
NPÖ
ViSam – beslutsstöd
Kontakta läkare eller sjuksköterska
Identitetskontroll av patient
Lagar
Läkemedel är den vanligaste behandlingsmetoden inom kommunens hälso- och sjukvårdsverksamhet. Följande rutiner och dokument ligger till grund för en säker läkemedelshantering.
Rutiner
Signeringslistor
Läkemedelsgenomgång
Akutförråd (KAF)
Cytostatikahantering
Dosläkemedel – Pascal
Nationell läkemedelslista
Intravenös antibiotikabehandling
Palliativa ordinationer
PK-Waran
Ögondroppar
Administrativa rutiner
Blanketter, checklistor och mallar
Mer läsning
Webbutbildningar för alla arbetsterapeuter/fysioterapeuter/sjuksköterskor som förskriver hjälpmedel eller förbrukningsartiklar
Socialstyrelsen har tagit fram två webbutbildningar för att ge en grundläggande kompetens om förskrivning av hjälpmedel och förbrukningsartiklar. Syftet är att skapa förutsättningar för en jämlik och behovsanpassad förskrivning. I utbildningen får du kunskap om förskrivningsprocessen och vad som stödjer och reglerar den samt hur patientens delaktighet påverkar nyttan med hjälpmedlet och förbrukningsartikeln. Utbildningen ska genomföras av alla förskrivare.
Personer som har ett bestående behov av omfattande vård och omsorg kan ha rätt till intyg om N-tandvård. Patienten betalar för sin tandvård enligt det nationella högkostnadsskyddet för öppna hälso- och sjukvården med samma rätt till frikort. Patienten får välja tandläkare och behöver inte genomgått en munhälsobedömning. Berättigade patienter ska identifieras av kommunala intygsutfärdare och behandlas inom Särskilt tandvårdsstöd från 1 januari det år de fyller 24 år.
Övergripande rutin
Blanketter, checklistor och mallar
För en god och säker vård och behandling av sår följ rekommendationer från Sårwebben och Vårdhandboken, se länk nedan.
Utredning och behandling
Förbandsmaterial
Kunskapstest
Transporter
Medföljande personal till sjukhus
Vaccin och vaccination
Covidvaccination
Influensavaccination
Pnemokockvaccination
Biverkningar eller symtom efter vaccination
ViSam
ViSam beslutsstöd är ett evidensbaserat verktyg som används om patienten, oavsett boendeform, försämras i sitt hälsotillstånd och sjuksköterska behöver ta ställning till om läkare ska kontaktas samt om det finns behov av att tillkalla ambulans. Syftet är att bedömningen ska bli strukturerad, patienten ska få vård på optimal vårdnivå och informationsöverföringen till nästa vårdgivare säkras. I beslutsstödet ingår kommunikationsmodellen SBAR.
SBAR
SEPSIS
Senior alert är ett nationellt kvalitetsregister och ett verktyg för att stödja vårdprevention, prevention för äldre personer som riskerar att falla, få trycksår, minska i vikt, utveckla ohälsa i munnen och/eller har problem med blåsdysfunktion. Det förebyggande arbetssättet och logiken i Senior alert bygger på vård- och omsorgsprocessens steg:
- Identifiera risker och analysera orsaker för fall, trycksår, viktminskning, ohälsa i munnen och blåsdysfunktion.
- Planera och genomföra förebyggande åtgärder
- Följa upp åtgärder och utvärdera resultat
Senior alert
Fall