Hemtjänst

Hemtjänst är ett stöd för dig som bor kvar i ditt eget hem. Även för dig med stora vårdbehov finns möjlighet att bo kvar i eget boende. Hemtjänsten erbjuder hjälp dygnet runt.

Ansök om hemtjänst

När du ansöker om stöd och hjälp, antingen skriftligt eller genom samtal, påbörjar vi ditt ärende. Hur lång tid det tar att få hjälp beror på omfattningen av ditt ärende. Vi arbetar skyndsamt med att handlägga ärendet utifrån fakta och insamlad information.

Äldreomsorg och hjälp i hemmet

Välj vilket företag du vill ha hjälp av

Du som har hemtjänst får själv välja vilket företag du vill ha hjälp av. Du kan välja kommunens hemtjänst eller ett företag som utförare. Du kan välja olika företag till olika typer av stöd

Kundval inom hemtjänsten

Detta kan du få hjälp med

Hemtjänstens personal är till största del undersköterskor som arbetar i team med sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter. Du kan välja att få hjälp med omvårdnad, service och städ hemma. För dessa insatser kan du välja vilket företag du vill ska utföra tjänsten. Du kan också få trygghetslarm och hemsänd mat genom Ulricehamns kommun. Läs mer om de olika stödinsatserna i flikarna nedan.

Omvårdnad

Omvårdnad är de insatser som behövs för att tillgodose fysiska, psykiska och sociala behov. Det är till exempel hjälp med den personliga hygienen, hjälp vid måltider, av- och påklädning och social samvaro.

Service

Serviceinsatser är praktisk hjälp med tvätt, inköp, post- och bankärenden.

Städ

Städning utförs normalt var tredje vecka. I städinsatsen ingår:

  • Dammsugning av mattor och golv
  • Våttorkning av golv
  • Damning av fönsterbrädor, bokhyllor, skåp och bord
  • Rengöring av toalett, handfat och badrumsgolv

Städartiklar och förbrukningsmaterial ingår inte i städningen. Du ansvarar själv för att det finns hos dig. Storstädning och fönsterputsning ingår inte i städning.

Trygghetslarm

För att du ska kunna känna dig trygg i din bostad kan ett trygghetslarm vara till hjälp. Med hjälp av larmet är det möjligt att snabbt få kontakt med hemtjänstpersonal, dygnet runt. Behöver du nå oss nattetid, mellan klockan 21.30 och 07.00 kan du ringa på 0321-59 57 14.

Du kan bland annat bära larmet som ett armband eller halsband och aktivera det med en knapptryckning. Efter att du tryckt på knappen tar hemtjänstpersonal kontakt med dig. Ibland räcker det med telefonkontakt, men om behov finns får du besök av hemtjänstpersonal.

Trygghetslarm är ett hjälpmedel för nödsituationer i hemmet, till exempel om man ramlar och inte kan ta sig upp själv eller om man blir akut sjuk.

Vid särskilda behov kan vi även erbjuda mobilt trygghetslarm.

Hemsänd mat

Med hemsänd mat får du färdiglagade måltider levererade till dig.

Du kan välja hur många måltider du vill ha levererade varje gång.

Måltiderna levereras till dig en gång i veckan. Maten som levereras tillagas i ett av kommunens storkök. Maten är kyld och förpackas på ett sätt som gör att maträttens smak och kvalitet bevaras, utan att konserveringsmedel måste tillsättas.

På varje matlåda finns instruktioner om hur maten ska förvaras och värmas innan servering. Varje matlåda är datummärkt med bäst före-datum. Det finns även möjlighet att få specialkost.

Kontaktuppgifter hemtjänst

Sidan är under uppbyggnad.

Solrosens hemtjänst
Enhetschef Johanna Levenby 0321-59 64 14
Hemtjänst grupp 1: 0766-43 65 67
Hemtjänst grupp 2: 0766-43 65 73

Omvårdnad är de insatser som behövs för att tillgodose fysiska, psykiska och sociala behov. Det är till exempel hjälp med den personliga hygienen, hjälp vid måltider, av- och påklädning och social samvaro.

Publicerat av Ulricehamns kommun den 9 februari 2015, senast ändrad den 13 december 2023 av Lena Frimansson

Hjälpte informationen på denna sida dig?