Ansökan
Företag som vill bli utförare inom hemtjänsten fyller i och skickar in någon av ansökningsblanketterna:
Ansökan om att utföra hemtjänst – omvårdnad och service
Ansökan om att utföra hemtjänst – städinsatser
Ansökan kontrolleras av kommunens upphandlingsenhet och skickas därefter till individ- och familjeomsorgen i Ulricehamns kommun.
Utföraren och representanter från individ- och familjeomsorg träffas och går igenom kriterier samt eventuella frågor, därefter meddelar kommunen sitt beslut.
Förfrågningsunderlag
Förfrågningsunderlaget innehåller uppdragsbeskrivning och de kvalitetskrav som kommunen ställer på utföraren.
Förfrågningsunderlag hemtjänst
Ansökan till inspektionen för vård och omsorg
Företag som vill bli utförare inom LOV personlig omvårdnad, service och städ ska fylla i och skicka in en ansökningsblankett till inspektionen för vård och omsorg.
Ansökan om tillstånd att bedriva hemtjänst i form av personlig omvårdnad, service och städ (ivo.se)
Ickeval
Om brukaren inte vill eller kan välja utförare kommer han eller hon att tilldelas en utförare enligt ett turordningssystem.
Turordninglista ickeval LOV hemtjänst 2021
Förändring i omfattning/kapacitetstak
Utföraren måste ange ett kapacitetstak, det vill säga hur många timmar per månad man kan erbjuda hjälp. För att göra en förändring i kapacitetstaket måste man anmäla detta på en speciell blankett:
Ansökan om förändring av kapacitetstak
Ersättningsnivåer och fakturahantering
Varje månad skickar kommunen ut ett faktureringsunderlag till privata utförare inom äldreomsorgen. Företagen fakturerar sedan kommunen i enlighet med detta.
Fakturerings-och-ersättningsnivåer-hemtjänst-2021
Elektroniska fakturor
Vill du leverera elektroniska fakturor till Ulricehamns kommun? Du registrerar dig enkelt via webben.
Klicka här för att registrera dig för elektroniska fakturor (e-tjänst)
Omställningstid och avvikelser
Av olika anledningar kan det uppstå avvikelser, till exempel om brukaren vistas på sjukhus. Här finner du de avvikelserapporter som ska används beroende på insats. Du kan läsa mer om omställningstid och avvikelserapportering i förfrågningsunderlaget.
Avvikelserapport Personlig omvårdnad och service (pdf)
Förklaring till avvikelserapport Personlig omvårdnad och service (pdf)
Avvikelserapport Service inklusive städ (pdf)
Redovisningsblankett för Service och Städinsatser (pdf)
Kvalitetsuppföljning
Kommunen har det yttersta ansvaret för kvaliteten inom hemtjänsten och ska regelbundet följa upp detta.
Modell för kvalitetsgranskning av utförare
Kvalitetsuppföljning av utförare – Bilaga 1
Mål, policys och riktlinjer
Det finns flera riktlinjer och rutiner inom hälso- och sjukvård och social omsorg som alla utförare ska följa, även externa. Här kan du läsa några av dem:
Riktlinjer för hälso och sjukvård
Synpunkter på vård och omsorg – klagomålshantering
Riktlinjer för social dokumentation Lyssna
Rutin handläggning – LOV Lyssna
Information om sekretess, anmälan om missförhållanden och ekonomiska transaktioner – för påskrift
Registrering av utförda insatser
Utföraren som bedriver omvårdnad ska använda det system som kommunen har för registrering av utförda insatser. Utföraren är ansvarig för att registrera sina besök med tillhörande insatser. Detta sker idag med smartphone (Android) eller via kommunens datorer. Kommunen tillhandahåller inte telefoner för detta ändamål. Kommunen ansvarar för att vid ett tillfälle utbilda utföraren i systemet.
Företag som vill bli utförare inom hemtjänsten fyller i och skickar in någon av ansökningsblanketterna:
Ansökan om att utföra hemtjänst – omvårdnad och service
Ansökan om att utföra hemtjänst – städinsatser
Ansökan kontrolleras av kommunens upphandlingsenhet och skickas därefter till individ- och familjeomsorgen i Ulricehamns kommun.
Utföraren och representanter från individ- och familjeomsorg träffas och går igenom kriterier samt eventuella frågor, därefter meddelar kommunen sitt beslut.